Noutăți:
VIDEO: Telemedicina sprijină pacienții de la sat -- "Pacienții din satele românești pot fi diagnosticați fără a mai fi nevoie să se ..." -- 08 Iulie 2013
Curiozități din istoria farmaciei - Scrinul farmaceutic din secolul al XVII - ... -- "Colecția de Istorie a Farmaciei din Cluj deține un bogat partimoniu de vechi ..." -- 09 Mai 2013
Despre frumusețe și flori -- ""Frumusețea este, mai întâi de toate, o calitate obiectivă a corpurilor prin ..." -- 11 Martie 2013

Cele mai citite

Abdominoplastia

Abdominoplastia are ca scop îndepărtarea excesului de piele şi grăsime de la nivelul regiunii

+ View

Scăderea transpiraţiei excesive cu toxina botulinică

Odată cu sosirea verii, caldura și lumina puternică a soarelui, determină declanșarea unor

+ View

Tratamente faciale cu botox

Toxina botulinică reprezintă una din cele mai spectaculoase achiziţii în domeniul medicinei

+ View

Transplantul de păr

Transplantul de păr constă în recoltarea, cu instrumentar microchirurgical, a unor fire de păr

+ View

Scopul acestei lecţii este de a învăţa cum să răspundem încercării la care ne supune un produs alimentar din imensitatea celor disponibile din magazinele de profil, dar mai ales cum să cumpărăm mâncare într-un mod inteligent, fără a face alegeri întâmplătoare, bazate pe culorile sau dimensiunile ambalajelor. 

Înainte de a merge la cumpărături de alimente, întocmim o listă cu produsele de care avem nevoie. Necesarul se stabileşte în funcţie de ceea ce am planificat să gătim în următoarele zile şi stocurile disponibile în cămară sau în frigider.

Scopul listei este de a nu cumpăra după principiul „nu ştiu dacă am nevoie, dar mai bine să fie decât să lipsească”. Marele risc al acestui tip de raţionament atunci când cumpărăm mâncare este că un exces de alimente, mai ales perisabile, pe rafturile cămării sau ale frigiderului vor impune fie aruncarea, fie, mai grav, consumul acestor alimente.
Niciodată nu mergeţi flămânzi la cumpărături de alimente! A fi sătul atunci când miile de produse alimentare din supermarketuri te îmbie cu culori, forme şi mirosuri irezistibile este o condiţie esenţială pentru a rezista tentaţiilor şi a respecta lista întocmită acasă.
 
Ajungem în magazinul alimentar, unde mii de produse frumos ambalate ne fură ochii, făcând dificilă alegerea. Alegem la întâmplare? Ţinem cont de culoare? de preţ? de recomandările unui prieten? NU! CITIM CU ATENŢE INFORMAŢIILE NUTRIŢIONALE care se regăsesc pe ambalajele produselor alimentare.
 
Sfaturi pentru citirea etichetelor alimentelor
 
Etichetele alimentelor au mai multe componente importante de care este obligatoriu să ţinem cont dacă dorim să facem alegeri culinare bine informate care să ne ajute să alcătuim un meniu sănătos. Vom descifra astfel ambalajul oricărui produs alimentar, urmând trei paşi simpli, cu consecinţe benefice de neînlocuit dacă ne interesează cu adevărat ceea ce mâncăm.
 
Pasul 1. Termenul de valabilitate
 
Citirea termenului de valabilitate de pe ambalaj, sau solicitarea acestei informaţii de la vânzătorii din raioanele cu alimente gata preparate sau semipreparate, este primul pas pe care trebuie să îl facem atunci când dorim să cumpărăm un produs alimentar.
Nici o altă informaţie despre produs nu ne mai interesează dacă termenul de valabilitate este depăşit.
Nu cumpăraţi alimente cu termen de valabilitate modificat/ştampilat cu alte date decât cele originale.
În cazul produselor congelate, citiţi cu atenţie condiţiile de păstrare (număr de zile în funcţie de temperatură), dar şi data congelării produsului.
 
Pasul 2. Compoziţia produsului alimentar
 
După ce ne asigurăm că produsul pe care dorim să îl cumpărăm se încadrează în termenul de valabilitate specificat pe ambalaj, trebuie să aflăm din ce este compus respectivul produs. Al doilea pas al citirii etichetei alimentare constă în studierea cu atenţie a listei de ingrediente.
În cazul inscripţionării corecte, pe această listă se regăsesc, în ordinea descrescătoare a cantităţilor, toate ingredientele, aditivii şi aromele folosite la fabricarea produsului alimentar.
Doar citind această listă care detaliază compoziţia produsului alimentar vom cunoaşte cu adevărat ceea ce consumăm şi nu ne vom mai lăsa păcăliţi de ingeniozitatea producătorilor care ne informează cu majuscule pe partea din faţă a ambalajului că vom consuma un produs din ficat de gâscă, pentru ca, în lista de ingrediente, să descoperim că produsul conţine doar 20% din respectivul ficat, 40% carne de porc şi 40% slănină de porc şi şorici. Este numai un exemplu, dar unul destul de elocvent pentru a înţelege cât de expuşi suntem, dacă nu citim lista ingredientelor, să consumăm alimente pe care am dori probabil să le evităm.
 
Lista care defineşte compoziţia produsului alimentar trebuie în mod obligatoriu să descrie şi aditivii (E-urile) pe care îi conţine. Aceştia pot fi inscripţionaţi sub forma codului (exemplu: E 330) sau a denumirii (exemplu: acid citric). E-urile (litera E este o componentă a cuvântului Europa) codifică aditivii alimentari care sunt autorizaţi a fi utilizaţi în ţările din Uniunea Europeană. Majoritatea acestor aditivi sunt substanţe inofensive, dar care pot deveni periculoase atunci când sunt consumate în cantitate prea mare.
Descrierea detaliată a tuturor „E-urilor” care pot fi regăsite în hrana noastră nu este scopul acestui Abecedar, însă pentru a fi mai sănătoşi, încercaţi să alegeţi produsele alimentare a căror listă de aditivi est În finalul listei de ingrediente trebuie să regăsim lista alergenilor alimentari, adică a substanţelor care au potenţial de a produce alergii alimentare la persoane susceptibile.
Dacă ştiţi că sunteţi predispus la reacţii alergice sau dacă sunteţi diagnosticat cu intoleranţă alimentară (de exemplu la gluten, lactoză, fenilalanină etc.), citiţi cu atenţie lista alergenilor pe care produsul alimentar respectiv îi conţine.
Cele mai frecvent utilizate alimente cu potenţial alergen care intră în compoziţia multor produse alimentare sunt: soia, arahidele, laptele, ouăle, muştarul, peştele şi crustaceele, grâul, nucile, susanul, ţelina. e cât mai scurtă!
 
Pasul 3. Citirea etichetei nutriţionale
 
Acest pas este obligatoriu pentru a putea alege produsele alimentare care se pot converti în Alimentaţie Sănătoasă. De asemenea, este un pas esenţial pentru a putea evita alimentele care conţin cantităţi mari de grăsimi (în special saturate şi forma trans- ), zahăr sau sare şi care pot deveni uşor alimente neprietenoase sau chiar duşmani. Eticheta nutriţională a produsului alimentar trebuie să detalieze conţinutul energetic şi în nutrimente raportat la 100 de grame sau 100 de mililitri (în funcţie de consistenţa alimentului). În mod ideal, toate aceste informaţii referitoare la conţinutul în substanţe nutritive, precum şi descrierea acestor informaţii raportate la porţia de produs, ar trebui să se regăsească pe toate produsele alimentare, iar eticheta nutriţională ar trebui să arate aşa:
Oricât de mari ar fi tentaţiile ambalajelor viu colorate sau ale preţurilor atrăgătoare, încercaţi să evitaţi cumpărarea produselor pe ale căror etichete nu găsiţi minimul de informaţii necesare pentru a fi sigur de ceea ce consumaţi din punct de vedere energetic şi nutritiv!
 
Sperăm ca în următorii ani, astfel de exemple negative referitoare la etichetarea alimentelor să nu mai existe. Această speranţă se naşte ca urmare a elaborării în data de 6 iulie 2011 a noilor reglementări europene privind informarea consumatorului asupra produselor alimentare. Reglementările au fost publicate în jurnalul oficial al Uniunii Europene în octombrie 2011, urmând ca în termen de 3 ani fiecare ţară membră a Uniunii să le implementeze complet. Următoarele aspecte privind etichetarea alimentelor şi a produselor alimentare vor deveni obligatorii:
·       Respectarea dimensiunii literelor cu care sunt inscripţionate informaţiile nutriţionale. Acestea vor fi suficient de mari pentru ca citirea lor să fie confortabilă pentru majoritatea consumatorilor;
·       Etichetele vor conţine cantitatea de energie (exprimată în kilocalorii), grăsimi, grăsimi saturate, carbohidraţi, zahăr, proteine şi sare, raportate la 100 grame sau 100 mililitri produs;
·       Termenii cu care vor fi inscripţionate ambalajele să fie uşor de înţeles pentru consumatori (de exeplu, vom găsi „conţinut de sare”, în loc de „conţinut de sodiu”);
·       Vor fi specificaţi toţi alergenii conţinuţi în produsul respectiv;
·       În cazul produselor alimentare în care ingredientele de bază sunt înlocuite (de exemplu: “brânza vegetală”), se va specifica acest fapt cu litere mari, pe partea din faţă a ambalajului;
·       Se va specifica adaosul de apă la carnea congelată;
·       Se va menţiona ţara de origine în cazul cărnii de orice tip, al mierii de albine, uleiului de măsline.
 
În concluzie, alcătuirea listei de cumpărături este o etapă importantă pentru realizarea ulterioară a meniurilor sănătoase. Lista va ţine cont inclusiv de bugetul pe care îl putem aloca acestor cumpărături.
Indiferent că facem cumpărături în supermarket sau în piaţă, verificarea siguranţei alimentelor (termen de valabilitate, prospeţime, modul de preparare) este primul lucru pe care îl verificăm. Citirea etichetelor alimentare este esenţială pentru a face cumpărături în mod inteligent şi a pune astfel bazele Alimentaţiei Sănătoase.

 

Alte știri

Autori

Dr. Nicoleta Statov

Medic Primar Stomatolog, DrD în Medicină ...

Prof. Dr. Nicolae Hâncu

Medic Primar specializat în diabet zaharat, ...

Scroll to top